Μια σύγχρονη πόλη, ένα επίτευγμα της μηχανικής, ερείπια αρχαίων ναών και μεσαιωνικών κτισμάτων κι ένα κάστρο τρομερό στη όψη να διηγείται με τον δικό του τρόπο ιστορίες αλαργινές… Αυτά και άλλα πολλά είναι τα θαύματα του χρόνου και των ανθρώπων που συνωστίζονται σε τούτη την πανάρχαια γη.
Εύκολη πρόσβαση
Με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, ή ακόμη καλυτέρα οδηγώντας πάνω στον κλειστό αυτοκινητόδρομο είναι πλέον εύκολη υπόθεση -αφού δεν χρειάζεσαι πάνω από 45 λεπτά- να βρεθείς από την πολύπαθη πρωτεύουσα στην αγκαλιά της θάλασσας, στο αντάμωμα του Κορινθιακού και του Σαρωνικού κόλπου εκεί όπου απλώνεται η σύγχρονη πολιτεία της Κορίνθου. Δεν ήταν όμως έτσι τα πράγματα πριν από 2000 χρόνια και βάλε… «Ου παντός πλειν εις Κόρινθον», είχε επισημάνει ο αρχαίος γεωγράφος και ιστορικός Στράβων. Δηλαδή δεν μπορούν όλοι να έρθουν στην Κόρινθο και φυσικά εννοούσε την ευημερούσα, ζάμπλουτη και πανίσχυρη θαλασσοκράτειρα, πόλη-κράτος των προχριστιανικών χρόνων.
Προικισμένη γεωγραφική θέση
Τα αρχαία χρόνια, τα καράβια της εποχής έπλεαν «κόστα – κόστα» αποφεύγοντας, τα ανοιχτά θαλασσινά περάσματα. Η εμπορική επικοινωνία ανάμεσα στο Αιγαίο και το Ιόνιο, αναγκαστικά περνούσε από τα ανεμοδαρμένα ακρωτήρια του Κάβο Μαλιά και του Ταίναρου όπου είχαν συμβεί πάμπολλα ναυάγια. Οι καπετάνιοι της εποχής φοβόντουσαν εκείνη την απρόβλεπτη θάλασσα, όπου σμίγουν τρία πελάγη Ιόνιο, Κρητικό και Αιγαίο. Για να γλυτώσουν λοιπόν τους ναυτικούς από τον χρονοβόρο και επικίνδυνο περίπλου της Πελοποννήσου, οι μηχανικοί της αρχαιότητας κατασκεύασαν στην στενή λωρίδα γης που ένωνε την Πελοπόννησο με την ηπειρωτική Ελλάδα και χώριζε τις υπήνεμες θάλασσες του Κορινθιακού και του Σαρωνικού κόλπου, ένα λιθόστρωτο δρόμο, την περίφημη Δίολκο.
Διολκός, ενα θαύμα της μηχανικής
Τα εμπορικά πλοία σέρνονταν πάνω στη Διολκό από τον τροχοφόρο ολκό με τη βοήθεια ζώων και δούλων και περνούσαν μέσα σε λίγες ώρες από τη μία θάλασσα στην άλλη. Στα ναυπηγεία τους οι Κορίνθιοι τελειοποίησαν την Κορινθιακή τριήρη, ένα νέο τύπο ταχύτατου και καλοτάξιδου καραβιού που με αυτό κυριάρχησαν στα πέλαγα. Στην πορεία του χρόνου, το εύπορο άστυ που οι Έλληνες ονόμαζαν «Αμφιθάλασσο» και «Εφύρα» που σημαίνει «παρατηρητήριο», γνώρισε πολλές καταστροφές από τη μανία της φύσης και των ανθρώπων, όμως κάθε φορά κατόρθωνε να ανακάμπτει αποκτώντας ξανά την παλιά του αίγλη. Η αυλαία της μακραίωνης ιστορίας της Κορίνθου έπεσε στις 9 Φεβρουαρίου του 1858, όταν τρομερός σεισμός ισοπέδωσε τον πολεοδομικό ιστό της.
Περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο
Η Αρχαία Κόρινθος απέχει από το σημερινό λιμάνι της Κορίνθου μόλις 9 χιλιόμετρα. Τα υπολείμματα της λαμπρής πόλης-κράτους που αναδείχθηκε σε ηγέτιδα δύναμη και θαλασσοκράτειρα του αρχαίου ελληνικού κόσμου, βρίσκονται σε χαρακτηριστικό ύψωμα με θαυμάσια θέα. Η περίφημη οδός Λεχαίου ήταν αυτή που διέσχιζε την πόλη και τη συνέδεε με το λιμάνι του Λεχαίου στον Κορινθιακό κόλπο. Κατά μήκος της χτυπούσε η καρδιά της Αγοράς αφού εκατέρωθεν υπήρχαν καταστήματα, ναοί και δημόσια κτίρια, μερικά από τα οποία διακρίνονται ακόμη.
Η κρήνη που ξεδιψούσε την Κόρινθο
Εδώ βρίσκονταν τα Προπύλαια, λίγο πιο ανατολικά η ονομαστή κρήνη της Πειρήνης που τροφοδοτούσε με νερό μέχρι και τον 19ο αιώνα όλη την άνυνδρη αυτή περιοχή, αλλά και το βήμα απ’ όπου πολύ αργότερα ο Απόστολος Παύλος μίλησε για τον Χριστιανισμό (το 52 μ.Χ.) Ο αρχαιολογικός χώρος είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός καθώς τα μάτια όλων στρέφονται στο ψηλότερο σημείο του, όπου δεσπόζει ο ναός του Απόλλωνα με τους 7 από τους 38 μονολιθικούς κίονές του να στέκουν ακλόνητοι από την κτήση τους -το 530 π.Χ-, μέχρι σήμερα.
Ναός αφιερωμένος στο θεο του φωτός
Το μεγαλόπρεπο αυτό σωζόμενο τμήμα του που διατηρείται ακόμα σε άριστη κατάσταση, είναι ένα έξοχο δείγμα δωρικού αρχιτεκτονικού ρυθμού σύμφωνα με τον οποίο ήταν κτισμένος ο ναός και πραγματικά σε καθηλώνει με την εκθαμβωτική του λιτότητα. Ανάμεσα στις ανασκαμμένα κτίσματα διακρίνονται υπολείμματα των υδραγωγείων, τα ερείπια του αρχαίου θεάτρου και του Ρωμαϊκού Ωδείου, αποδεικνύει περίτρανα τον πλούτο της λαμπρής πόλης.
INFO: Ο αρχαιολογικός χώρος είναι ανοικτός καθημερινά 8 π.μ με 3.30 μ.μ. εκτός Τρίτης. Την εποχή αυτή και μέχρι 31 Μαρτίου το εισιτήριο κοστίζει 4 ευρώ, ενω για πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέχρι 25 ετών, η είσοδος είναι δωρεάν. Στην τιμή του εισιτηρίου συμπεριλαμβάνεται και το δικαίωμα επίσκεψης του Αρχαιολογικού Μουσείου που βρίσκεται εντός του χώρου (πληροφορίες τηλ. 27410 31207).
Ακροκόρινθος, ακοίμητος βιγλάτορας
Αν είχες κάποτε στην κατοχή σου τον Ακροκόρινθο, θα όριζες και τις τύχες ολόκληρου του Μοριά! Στο λόφο που δεσπόζει πάνω από την αρχαία Κόρινθο βρίσκεται το μεγαλύτερο και καλύτερα οχυρωμένο κάστρο της Πελοποννήσου και ένα από τα σπουδαιότερα σε ιστορική σημασία της Ανατολικής Μεσογείου. Τον Ακροκόρινθο και να θέλεις να τον προσπεράσεις δεν γίνεται.
Τα πρώτα έργα κατασκευής οχύρωσης του βράχου που ξεπετάγεται 575 μέτρα ψηλά από τη θάλασσα, ξεκίνησαν από τους αρχαίους Κορίνθιους. Αργότερα οι Ρωμαίοι, οι Βυζαντινοί, οι Φράγκοι, οι Ενετοί, οι Τούρκοι και όσοι πέρασαν από εδώ επέκτειναν και ενίσχυσαν τα οχυρωματικά έργα. Ο αυτοκινητόδρομος φτάνει ως την είσοδο. Με την πρώτη ματιά θα εντυπωσιαστείς από την εξωτερική όψη των στιβαρών τειχών που ορθώθηκαν τον μεσαίωνα και στηρίχθηκαν πάνω στα αρχαία.
Βουτιά στην ιστορία
Στη συνέχεια θα ανηφορίσεις με προσμονή τα απότομα σκαλοπάτια και θα περάσεις εύκολα τις τρεις πύλες για να μπεις στο εσωτερικό του. Από εδώ και πέρα το λιθόστρωτο καλντερίμι θα μετρά ένα-ένα τα ανηφορικά βήματά σου και την κοφτή ανάσα σου.
Ανεβαίνοντας θα συναντήσεις κοντά στο μονοπάτι, την τρίκλιτη ενετική βασιλική του Αγίου Δημητρίου, έπειτα τζαμιά με μιναρέδες, κρήνες, απομεινάρια κτισμάτων από όλες τις χρονικές περιόδους, μέχρι να φτάσεις στην κορφή όπου θα βρεις τα θεμέλια του αρχαίου ναού της Αφροδίτης. Το θέαμα που θα αντικρίσεις από εδώ δικαιολογεί πλήρως τον θαυμασμό του αρχαίου Έλληνα γεωγράφου Στράβωνα για τον Ακροκόρινθο.
Θέα αεροπορικών διαστάσεων
Η θέα είναι ανυπέρβλητη, ενώ η διαύγεια στην ατμόσφαιρα θα βοηθήσει να ατενίσεις χωρίς δυσκολία τον Κορινθιακό και τον Σαρωνικό κόλπο με τα νησιά τους, τις σιλουέτες των βουνών της Στερεάς Ελλάδας και στο νότο, τα βουνά της Αργολίδας. Κάποιοι υποστηρίζουν πως διακρίνεται ακόμα ο Λυκαβηττός και η Ακρόπολη!! Αυτό όμως, μάλλον θα αφορά άλλες εποχές, πριν εμφανιστούν τα εργοστάσια του Θριάσιου Πεδίου…
INFO: Η είσοδος του κάστρου απέχει από την Αθήνα 90 χιλιόμετρα και από την πόλη της Κορίνθου 12 χιλιόμετρα. Ο αρχαιολογικός χώρος είναι ανοικτός καθημερινά 8 πμ. με 4 μμ. και η είσοδος είναι ελεύθερη. Πληροφορίες στο τηλέφωνο 27410 31266. Προσοχή μην έρθετε εδώ λίγο πριν κλείσει η είσοδος του κάστρου, διότι δεν θα προλάβετε να δείτε τίποτα.
Η διώρυγα της Κορίνθου
Η πρώτη επαφή του επισκέπτη με την περιοχή είναι η περίφημη διώρυγα που κόβει τον Ισθμό, την στενή δηλαδή λωρίδα γης που ενώνει την Πελοπόννησο με τον ηπειρωτικό κορμό της Ελλάδας. Αν και η ιδέα της διάνοιξης της διώρυγας είχε συλληφθεί πολύ νωρίτερα από τον ιδιοφυή τύραννο της Κορίνθου Περίανδρο (668-585 π.Χ.), τον Δημήτριο τον Πολιορκητή (337-283 π.Χ.) και τους Ρωμαίους αυτοκράτορες Ιούλιο Καίσαρα, Καλιγούλα και Νέρωνα, δυσοίωνοι χρησμοί, τεχνικές δυσκολίες, πολιτικές σκοπιμότητες και δεισιδαιμονίες ματαίωναν το έργο στο πέρασμα των αιώνων.
Το έργο που βλέπουμε σήμερα ξεκίνησε το 1882 από την «Διεθνή Εταιρεία της Θαλασσίου Διώρυγος της Κορίνθου» και ολοκληρώθηκε το 1893 ενσαρκώνοντας το όραμα του πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη για μια Ελλάδα με σύγχρονες υποδομές από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού και από τον Έλληνα μηχανικό Πέτρο Πρωτοπαπαδάκη. Η Διώρυγα της Κορίνθου έχει μήκος 6343 μέτρα και περίπου 25 μέτρα πλάτος. Αποτελεί σήμερα, διεθνή κόμβο θαλάσσιων συγκοινωνιών και εξυπηρετεί περί τα 12.000 πλοία ετησίως, όλων των εθνικοτήτων.
Αυτό το ξέρετε;
Οι καταστροφές των Ναζί
Στα 120 χρόνια ζωής της Διώρυγας της Κορίνθου η μεγαλύτερη διακοπή στη λειτουργίας της το έγινε το 1944, όταν οι Γερμανοί, κατά την αποχώρησή τους, ανατίναξαν τα πρανή, τη γέφυρα και έριξαν μέσα στη διώρυγα τα βαγόνια του τραίνου. Οι εργασίες καθαρισμού και αποκατάστασης διήρκεσαν πέντε χρόνια (1944-1949).
Πώς θα χάναμε την Αίγινα
Το 307 π.Χ. ο Δημήτριος ο Πολιορκητής έφερε Αιγύπτιους μηχανικούς να μελετήσουν τη πιθανότητα διάνοιξης του Ισθμού, οι οποίοι κατόπιν μελετών αποφάνθηκαν ότι η διαφορά της στάθμης των νερών του Κορινθιακού κόλπου με αυτών του Σαρωνικού ήταν τέτοια που η διάνοιξη της διώρυγας θα προκαλούσε υπερχείλιση του Σαρωνικού και τον καταποντισμό των νησιών του.
Τραγικό τέλος
Από τις επάλξεις του Ακροκόρινθου πέφτοντας με τ’ άλογό του αυτοκτόνησε ο άρχοντας Λέοντας Σγουρός, προκειμένου να μη συλληφθεί από τους Φράγκους που πολιορκούσαν το κάστρο(1208 μ.Χ.).
Άγρια λεηλασία
Όταν ο Ρωμαίος στρατηγός Μόμμιος κατέλαβε την Κόρινθο, πλήθος αμύθητων θησαυρών και καλλιτεχνικών δημιουργημάτων μεταφέρθηκαν στην Ρώμη. Πολλά από αυτά, έργα ανυπολόγιστης αξίας, καταστραφήκαν από τους άξεστους Ρωμαίους λεγεωνάριους. Κατά τον Στράβωνα «τα πλείστα και άριστα» έργα τέχνης που στόλιζαν τη Ρώμη, προέρχονταν από τη λεηλασία της Κορίνθου!
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ. ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Κορινθιακός κόλπος, μια ημερήσια εκδρομή αλλιώτικη από τις άλλες
Γιατί να καταστρέψεις τις διακοπές σου; ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΠΟΥ ΣΕ ΑΦΟΡΑCopyright photo & text: Germaine Alexakis/ Views Of Greece
“Views Of Greece” travel photojournalism – Discover the real Greece with the experts
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή συνολικά, συμπεριλαμβανομένων των επιμέρους κειμένων ή και των φωτογραφιών χωρίς τη γραπτή άδεια του δημιουργού, σύμφωνα με τον νόμο Ν.2121/1993 και τη διεθνή σύμβαση της Βέρνης (που έχει κυρωθεί με το ν. 100/1975). Η Πνευματική ιδιοκτησία ανήκει στον δημιουργό και αποκτάται χωρίς καμιά διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.